مدیریت دانش knowledge management
- موضوع : مدیریت
- فرمت اصلی فایل : ppt
- تعداد صفحات : 21
- حجم فایل: 1.11 mb
تفاوت های بین داده ,اطلاعات و دانش
- داده
- اولین سطح مدیریت دانش و عبارتند از ارقام و اعداد نمودار ها و نظایر اینها که به خودی خود تولید معنا نمی کند.
- رشته واقعیت های عینی و مجرد در مورد رویدادها
- نیازبه نگهداری سوابق و بایگانی درسیستم ذخیره سازی
- داده ها نشانگر ربط بی ربطی و اهمیت خود نیستند.
- داده ها دانش نیستند تنها نشانگر آغاز مدیریت اطلاعات هستند .
- اطلاعات
- دومین سطح مدیریت دانش وعبارتند از سطح داده های کمی خلاصه شده که گروه بندی ،ذخیره پالایش و سازماندهی شده اند تا بتوانند معنادار شود .
- اعداد و ارقام کلمات و گزارههای انباشته شده را به خود گرفته و معنای را ارائه میکند که بزرگ تر از آن چیزی است که از داده های خام مکشوف می گردد.
- دانش
- دانش را به سادگی نمی توان تعریف کرد و رابطه اش با اطلاعات بسیار پیچیده است
- دانش پیوندی است بین اطلاعات و کاربردهای نیروی بالقوه و در ضمن دانش به عمل نزدیکتر از اطلاعات و داده هاست.
- چون دانش معناهای ضمنی بسیار دارد بعضی اصطلاح شایستگی را ترجیح میدهند.
- . دانش می تواند شامل ادراک های شناختی بسیار خلاصه پدیدهها باشد الزاماً کاربردهای عملی روشنی ندارد.
- این دو دیدگاه نسبت به دانش تمایز ساختگی بین علوم کاربردی و علوم پایه را به وجود میآورد
- تقسیم بندی نظریه دانشمندان برای تعریف دانش از نگاه کارل اسویبی
- گروه دانش - شیء
- این گروه دانش را بر حسب نظریه اطلاعات تعریف می کند این گروه بر این باورند که دانش اطلاعات مدار است و از طریق مدیریت اطلاعات تولید میشود.این گروه جهت گیری داده / اطلاعات متخصصان فناوری اطلاعات را منعکس میکنندودانش را به راحتی به عنوان هدف اطلاعاتی درک می کنند .
- گروه دانش- فرآیند
- این گروه دانش را بر حسب فلسفه روانشناسی و جامعهشناسی تعریف می کند .در این گروه مدیران تجاری هستند که دانش رزا به عنوان فرآیند مورد ملاحظه ای قرار می دهند وآن را موجودیتی تلقی می کنند که در کارکنان سازمان وفرآیند های تجاری تجسم یافته است.